dimecres, 7 de maig del 2008

Entrevista a: Mª Carme Roca Cardús

Aquesta entrevista la vaig fer jo, Francesc Sabater Masana, alumne de 2n de Batx. A, a la meva àvia, Mª Carme Roca Cardús

- Introducció: Els meus avis van venir a viure de Corbera a Molins de Rei i van muntar una empresa de materials de construcció que després van heretar els meus pares.
El meu pare es deia Pere Roca i la meva mare Elisa Cardús.


- Com vas viure els inicis de la guerra?

Quan va començar la guerra jo tenia 5 anys i acabava de néixer la meva germana petita. El dia que s’havia de celebrar el bateig de la meva germana va esclatar la guerra, i des de la parròquia ens van avisar que s’havien suprimit tots els actes, ja que l’església rebia atacs dels anarquistes.

Van començar els registres. Recordo que a casa van venir milicians i van tirar per terra tots els símbols religiosos, buscaven el pare perquè era empresari.
El pare tenia 33 anys, en un dels registres la mare va batejar la meva germana petita, ja que a vegades els milicians prenien represàlies i mataven. Aquell cop no van trobar al pare, que estava amagat dins un dipòsit d’aigua buit.
Al cap d’un mes al capvespre del 19 d’agost del 1936 van cridar al pare a declarar a l’ajuntament, juntament amb Albert Pujol i Lluís Santacana, els van fer pujar amb un cotxe camí a l’ajuntament però el cotxe es va desviar i van anar a parar a la carretera de Rubí, allà els van fer baixar i els van assassinar. Aquella nit en total van quedar 7 criatures orfes, i la més petita encara li faltaven uns mesos per néixer.
A Molins de Rei els membres de la CNT-FAI van matar a 27 persones, l’església la van destruir i es van apoderar de moltes cases de la localitat i a nosaltres ens van incautar el negoci.
Vam passar els anys de la guerra com vam poder.



- Com era l’escola i com vas viure el final de la guerra?

L’últim any de la guerra vaig anar a l’escola pública on tenia una professora, la Senyorita Teresita que era una gran mestra, la recordo amb molt efecte. Aconseguia fer-nos feliços amb el poc que teníem, amb cançons, l’arribada de les orenetes, el naixement d’una flor.
A l’hivern portàvem llenya de casa per poder encendre l’estufa.
Quan va acabar la guerra la Senyorita Teresita va marxar i he intentat comunicar-me amb ella però ha sigut impossible.
Recordo que un dia ens vam despertar amb un soroll molt fort, havien tirat un bomba molt a prop.
Els últims dies vam anar a viure a Barcelona a casa del meu tiet. Acabada la guerra ens van concedir una beca per estudiar a un col·legi religiós, allà hi vaig estar 10 anys i vaig fer el batxillerat.
Eren uns temps difícils, ens van acostumar a ser sacrificats i a donar importància al que de veritat en tenia.
La mare va perdonar al que havia matat al pare, es a dir, no el va denunciar, però poc temps desprès vam saber que el van assassinar, ja que havia comès moltes barbaritats a Molins de Rei.

1 comentari:

MarcellV ha dit...

Aquest testimoni correspon a l'àvia del Francesc Sabater, que, a més, disposa d'un text a on s'explica detalladament les circumstàncies que envolten l'assassinat del seu besavi, i pare de la senyora Mª Carme Roca Cardús.
Observem com els anarquistes, clarament crítics amb tot el que faci la més mínima olor a l'Església i als empresaris, du a terme una dura repressió contra tots aquests sectors.
També resulta molt engrescador el testimoni com a alumna (d'uns 7 anys), amb la seva mestra, la senyora Teresina, i, de com, tot i tenir uns mínims recursos i en unes condicions molt difícils, aconseguia captivar l'alumnat, tant de bo ho poguéssim fer ara els mestres!!!
Per últim, ens parla de com la repressió franquista posterior va executar l'assassí del seu pare (el sr. Albert Roca), en comptes de fer-ho amb un judici just i una condemna a presó, de manera que la llavor de la violència expressada en l'ull per ull i dent per dent, pròpia de cultures molt més endarrerides, va continuar manifestant-se.

I Francesc, no t'oblidis de fer-li memòria a la mor del teu avi, explicant-nos-ho a tothom. Ni deixem que el bloc quedi sense ser llegit per aquells que puguin tenir-hi interès, com la teva àvia, i d'altres familiars.
Ànim amb el bloc.